Eka viikko

Tässä tulis vähän eka viikon tunnelmia Englanninmaalta kuvien muodossa. Pikkuhiljaa alkaa päivät tuntua normaaleilta ja aamulla herätessä en enää panikoi missä olen. Kampusalueella kulkeminenkin sujuu jo jotenkuten ja löysin todella hyvän reitin kampukselta keskustaan. Keskustan suuntaan matka oli kauhean mukava ja suora mutta takas päin palatessa huomasin, että olin kävellyt todella jyrkkää alamäkeä koko matkan. Ilmankos tuntuikin niin helpolta ja nopealta. Myös muutamia uusia kavereita on tullut ja Suomivaihtareita löytynyt.
Lento lähti mulla Suomesta eteenpäin tiistaina 7.55 aamulla ja perillä oltiin paikallista aikaa 9.15. Kaikki tavarat sekä matkaseurue oli vielä kasassa heti Heathrown lentokentällä, josta lähtikin sitten valtava uurastus kaikkien kantamusten kanssa kohti Canterburyä. Kaikki ne metrot, junat ja kävelyt oli kyllä yhtä tuskaa kaikkien laukkujen ja ihmismassan keskellä. Mutta niin me vaan päästiin kuin päästiinkin tyttöjen kanssa oikeaan paikkaan, vaikka kyllä mun matkaseura tais saada muutamat naurut mun laukkujen kanssa kulkemisesta. Koska eka päivä oli ollut niin rankka kokonaisuudessaan, päätettiin vaan kulkea kampusalueella ja mennä hyvissä ajoin nukkumaan.

Toisena päivänä meille olikin ohjattua tapahtumaa heti aamusta ja kampusalue antoi parastaan auringon paisteessa. Ekasta kuvasta näkyy siis meidän kampusalueelta näkymä kaupunkiin, jossa näkyy myös Canterburyn kuuluisa katedraali. Miksei kampukset suomessakin vois näyttää tältä. Tykkään kauheesti tästä alueesta, kun rakennukset on vanhoja niin kampusalueella kuin keskustassakin. Toisena päivänä käytiin seikkailemassa eka kertaa keskustaan busseilla ja löydettiin kiva ruokapaikka ja jo aiemmin mainittu katedraali. Itse katedraali ei antanut parastaan pimeässä ja työmaan alla mutta jospa sitä vielä myöhemmin keväästä ehtisi tarkastelemaan vähän paremmin.

Kolmantena aamuna tehtiin matka isompaan markettiin isolla vaihtariporukalla ja koska saatiin bussikuljetus tuli myös muutamia tarpeellisia asioita hankittua asunnolle. Koska loppupäivä oli vapaata, sain huoneen vihdoin järjesteltyä ja alkoi oikeastaan tuntua jo ihan kotoisalle. Kävin myös hankkimassa kuntosalijäsenyyden läheiselle kuntosalille, jotta ei kunto pääse ihan kamalasti laskemaan puolen vuoden aikana. Mun huone on ihan siisti ja tykkään tästä suurimmalta osalta. Kaappitilaa vois olla vähän enemmän mutta siihen en oikeestaan voi vaikuttaa. Mun asunnossa on viisi opiskelijaa, joista yhden olen tavannut ja muut ovat vielä lomalla. Yhteisinä tiloina meillä on keittiö, suihku ja vessat. Sen verran olen kuullut huonekavereistani, että he ovat todella sosiaalisia ja vähän kummallisia mutta tämä kuulostaa minun korvaan oikein lupaavalta. Pojat ovat kuulemma vähän epäsiistejä mutta jospa annan heille nopean koulutuksen asunnon puhtaanapidosta niin eiköhän keittiö pysy siistinä :D
Koska käytän pääosin suomalaista kosmetiikkaa, oli mulla muutama purkki ja putilo mukana kaikkea tarvittavaa tänne. Kauhean vaikeaa vaan miettiä mitä oikeasti tarvii puoleksi vuodeksi ja kuinka paljon. Ja koska täällä siis ei ole muuta säilytystilaa kuin oma huone ja yks keittiön kaappi on mulla nuo kaikki kauniisti rivissä oman huoneen hyllyllä. Halusin ottaa myös kotoa muutaman henkilökohtaisen asian mukaan, joilla saan huoneeseen oman tunnelman ja tärkeät asiat lähelle. Viimeisemmässä kuvassa näkyy myös mun ihan omaa elämäänsä elävä patteri. Se on välillä aivan tulikuuma ja toisena hetkenä taas jääkylmä, eikä näistä ole olemassa sopivaa puoliväliä. Positiivisena puolena, mulla kumminkin on patteri, joka on välillä lämmin ja huoneessa ei ole yleensä kylmä.
Yks suuri kummastelunaihe on ollu ruuanlaitto. Ensinnäkin täällä myydään kaupoissa mitä ihmeellisimpiä asioita ja kaikkea voi saada valmisruokana. En oo missään nähnyt myöskään näin paljoa ruokaa säilykkeinä. Kaupoissa kuitenkin on todella hyvin kaikkea tuoretta tarjolla ja niistä oon tosi innoissaan. Kaikki tuoreet kasvikset ja marjat on niin mun juttu. Toinen homma onkin sitten kokata niitä. Kaasuhella on niin kummallinen, enkä edes uskalla ajatella miten tuota kaasulla toimivaa uunia käytetään. Sain jo huonekaverilta varoittavan tarinan uuninkäytöstä ja tulipaloista, että taidan ainakin vielä pysytellä vaan hellan käytössä. Koska oon kahviaddikti ja mulla oli omat kahvitkin mukana, oli pienoinen ongelma miettiä, kuinka keitän kahvia maassa, josta kahvinkeittimiä ei saa edes isoista marketeista. Onneksi ratkasin ongelman pressopannulla ja voin tehdä siinä myös teetä, jos innostun sitä täällä juomaan. Hommasin myös samalla mua piristävän mukin, jos kahvin vaikutus ei ole vielä tarpeeksi. Pääsin myös tutustumaan englantilaiseen teekulttuuriin ja kävin iltapäivä teellä sekä nauttimassa perinteisiä herkkuja sen ohella. Samalla reissulla tutustuin moneen uuteen tyyppiin ja käytiin myös yhdessä porukalla syömässä keskustassa. 

Tuntuu että hurjan paljon on ehtinyt tapahtua ihan muutaman päivän aikana. Lisäksi oon ehtinyt käymään jo Lontoossakin mutta siitä reissusta ehkä myöhemmin sitten lisää. Huomenna alkaakin sitten oikea arki ja pitäis löytää oikealle luennolle, oikeaan rakennukseen sekä vielä oikeaan luentosaliin. Siinä varmaan riittää seikkailua mulle jo ihan tarpeeksi.





-Veera

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tentit

Vihdoin olen saanut opinnot suoritettua kevään osalta ja viimeinenkin tentti on takana. Olen ehtinyt tosiaan palata jo takaisin Suomeen ja ...