London

Tänään on mun syntymäpäivä mutta oon yrittänyt keksiä itselle mahdollisimman paljon harhautuksia, jottei mun ajatus liikaa tartu siihen, että tää on mun eka syntymäpäivä minkä vietän kaukana mun perheestä. Siksipä siis päätin tänään kirjoitella mun Lontoon reissuista mieluummin kuin siitä faktasta, että ikää tuli vuosi lisää. Kaksi reissua Lontooseen on jo takana ja varmasti vielä useita useita edessä. Lontoo on kaupunkina vienyt mun sydämen ja tykkään ihan hirveästi kaikista rakennelmista mitä siellä eteen on tullut. Huomaa kulkiessaan, että ollaan maassa missä halutaan, että kaikki on suurta, hienoa ja ylvästä. Kuvia noilta reissuilta mulle on kertynyt ihan mukava määrä ja ajattelin julkaista niistä nyt muutamat mun suosikit.

Yks Lontoon must see -asioista on vartijan vaihto Buckinhamin palatsilla. Tämä päästiin näkemään toisen reissun aikana ja paikalla olisi varmaan pitänyt olla tunteja ennen, jos olisi halunnut nähdä kaiken kunnolla. Nähtiin siis vain vartijat ja soittokunta kulkemassa nopeasti ohi mutta itse paikka oli myös näkemisen arvoinen. Vartijan vaihtoja järjestetään vain muutaman kerran viikossa ja silloinkin vain kerran päivässä. Itse vartijan vaihto kesti reilun tunnin ajan ja koska ei päästy näkemään palatsin pihaan mitä itse vaihdossa tapahtui, nautittiin kauniin keväisestä auringonpaisteesta.
Tämä kuvassa näkyvä rakennelma on Wellington Arch jossa päästiin ihmettelemään lähempää tätä kummaa logoa mitä nähtiin useammalla paikalla. Minusta hassua oli, että logossa on leijona ja yksisarvinen. Tästä syystä, kun kukaan ei tiennyt mitä ne kuvastaa päätettiin ottaa selvää, onneksi nykypäivänä on google. Sen mukaan leijona ja yksisarvinen ovat Yhdistyneiden Kuningaskuntien symboleita ja edustavat Englantia sekä Skotlantia. Näitä hahmoja voi nähdä todella monessa rakennelmassa Lontoon alueella.
Tässä kuvassa onkin sitten seikkaluja ympäri Lontoota. Kensingtonin palatsi ei ollut ulkoa katseltuna ainakaan maineensa veroinen. Tarkoitus olisi mennä katselemaan sitä vielä sisältä jokin päivä. Victorian patsas ulkopuolella taisi olla kaikkein hienoin asia mitä tuolta alueelta löysin. Toki aluetta ympäröi suuri puistoalue ja kuulemani mukaan pihassa on kauniita istutuksia myöhemmin keväällä. Nyt mikään ei ollut kukassa, joten pihastakaan ei saanut kovin paljoa irti. Tästä suunnattiin Hyde parkiin, joka on ihan kulman takana ja käytiin ihailemassa joutsenia sekä valtavan suurta ja näyttävää Albertin muistomerkkiä.
Koska tosiaan tehtiin kaksi reissua Lontooseen, sattui toisen reissun aikana todella huono ilma eikä siltä reissulta tarttunut kovin montaa hyvää kuvaa matkaan. Tässä kuitenkin kahden eri reissun kuvat samasta paikasta otettuna. London eye oli näkemisen arvoinen etenkin illalla. Vieressähän olisi myös nähtävyytenä Big Ben mutta sitä en tule näkemään koko puolen vuoden aikana kunnolla, sillä sen kunnostustyöt kestävät vielä vaikka kuinka pitkään. Itse kello on näkyvillä mutta eipä rakennusta Big Beniksi tunnistaisi edes kaukaa.
Takseja vaan koska Lontoon taksit on mun mielestä överi söpöjä. Etenkin tuo vaaleanpunainen yksisarvisilla koristeltu :)
Lisäksi vielä muutama Lontoon pakollisista nähtävyyksistä. Tower Bridge nähtiin itseasiassa jo lentokoneen ikkunasta Lontooseen saavuttaessa ensimmäisen kerran. Toinen missä haluaisin päästä käymään myös sisällä, on Westminister Abbey. Kaunis rakennus ulkoa ja kuulemma vielä kauniimpi sisältä. Myös vieressä sijaitseva parlamenttitalo on vastaavaa tyyliä mikä minusta oli todella kiva. Tyyli jatkuu molemmin puolin katua. Viimeisenä mulle Lontoon reissuilta mieleen jäänyt teksti, joka on kuvannut mun reissuja kyllä todella hyvin. Tiedossa olis jo seuraava reissu Lontooseen ja tuun siellä varmaan käymään vielä monta kertaa kevään aikana. Yhtään oikeaa shoppailureissuakaan kun en vielä ole sinne tehnyt :D


-Veera


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tentit

Vihdoin olen saanut opinnot suoritettua kevään osalta ja viimeinenkin tentti on takana. Olen ehtinyt tosiaan palata jo takaisin Suomeen ja ...